Зарежда се...

Вижте повече

Как да
New Career

Как да изберем агенция за подбор на персонал - 7 фактора, които да вземем предвид

Image

 

Предстои Ви процес по подбор на персонал. Вече сте стигнали до решението да потърсите помощ от външен партньор и веднага си задавате логичния въпрос

Кои са най-добрите агенции за подбор?

Истината е, че няма еднозначен отговор. В зависимост от специфичната потребност на компанията, която търси служители, има и различни агенции, които да отговорят на тази потребност. Както в медицината, например, при различна болка се обръщаме при съответния специалист, така и в бизнеса се обръщаме към професионалист, който най-ефективно при определени условия ще ни реши конкретен проблем или ще ни помогне да се справим с определена трудност.

И все пак, как да изберем партньор за външен подбор на персонал?

На база на опита в комуникацията с представители на бизнеса и колеги - професионалисти в човешките ресурси, както и на проведени проучвания по темата, определяме няколко основни фактора, водещи до правилен избор. Нека ги разгледаме с критичен поглед и изложим разсъжденията си:

Фактор 1: Опит с позиции и индустрия

Много представители на бизнеса считат, че ако агенцията за подбор притежава опит и познания в индустрията на своя потенциален клиент, успехът е гарантиран. Дали?

Ако агенцията е специализирана в подбора на професионалисти в определена индустрия, има редица плюсове за компанията клиент:

  • Широка мрежа от контакти/кандидати в определения бранш
  • „Говори“ с клиенти и кандидати на техния език
  • Разбира бизнеса в индустрията и неговите особености
  • Може да предостави актуална информация за нива на възнаграждения, придобивки, методи за привличане на кандидати
  • Познава конкурентите на пазара

Какво може да се обърка?

  • някои сектори са много стеснени и има вероятност агенцията вече да работи с повечето ваши конкуренти. Става ли въпрос за директно търсене, това може да бъде голям проблем – вие освен клиент, може да се превърнете и в „източник на професионалисти“ за други техни клиенти.
  • при работа по еднакви позиции за различни компании, агенцията трябва много ясно и прозрачно да раздели „собствеността“ на кандидатите.

Ако външният партньор не е тясно специализиран в определена индустрия предимствата да изберете него са:

  • Има безпристрастен и свеж поглед върху целия пазар
  • Вашия бизнес няма да се конкурира за кандидати с останалите клиенти на агенцията
  • Консултантите по подбор ще могат да си позволят да сключат споразумение за НЕпривличане на Ваши служители и да го спазват
  • Ще могат да подходят по иновативен начин при реализиране на Вашето търсене
  • Ако консултантите са професионалисти, те също ще имат познания за спецификите на пазара в повечето сфери на бизнеса

За какво да внимавате:

Възможно е да са работили по проекти във Вашия бранш преди много време и опитът им вече да не е релевантен.
Може би нямат задълбочено познаване на спецификите на индустрията
Всъщност, основното което трябва да се има предвид и да се проучи е не кои и какви клиенти са описани в портфолиото на агенцията, а какъв е опитът на самите консултанти, които ще работят по Вашия проект. Защото не брандът ще търси Вашите бъдещи служители, а рекрутърите – с техните професионални познания, умения и контакти.

Фактор 2: Налични експерти и репутация на фирмата за подбор

  • Запознайте се с консултантите, които ще работят по Вашия проект. Поставете се в ситуация, в която разчитате на тези хора за съвет или препоръка. Спокойно ли се чувствате? Ако вие сте кандидат по своя проект, бихте ли се доверили на този рекрутър?
  • Също така е важно да се вземе предвид дали количеството или качеството на експертите има значение за Вас. Ако Вашия проект е многокомпонентен и работата с многоброен екип от страна на партньора ще Ви даде спокойствие и увереност за успешно приключване, значи агенциите с много служители са Вашия логичен избор.

Какво може да се обърка?

Има вероятност членовете на големия екип вместо да си помагат, да си пречат, особено ако не съществува строга организация на процесите. Работещите хора в България не са безкраен брой и колкото повече рекрутъри обследват този пазар вероятността да достигнат до едни и същи кандидати е изключително голяма. Това внася смут сред активно (а и неактивно) търсещите работа, създава неувереност у тях и влияе зле на репутацията както на агенцията, така и на работодателя.

Помислете:

По-малочислените или бутикови компании също могат да Ви осигурят необходимата експертиза и качество. Особено, ако екипът е от доказани професионалисти с дългогодишен опит. Много рекрутмънт фирми освен с постоянните си служители работят и с външни консултанти, които им позволяват да проявят гъвкавост и да подсилят при необходимост конкретни функции при изпълнение на заданието.

Фактор 3: Бизнес условия и гаранции

Бизнес условията на рекрутмънт компаниите са различни, ала винаги имат едно общо нещо – както всеки бизнес, те също се стремят да защитят своите интереси и да обезпечат труда си. Както за Вас е важно каква гаранция поема агенцията при напускане или уволнение на успешния кандидат, така и за консултанта е важно гарантирате Вие, за да обезпечите труда му.
В един личен разговор всяка една от страните може да изложи своите искания или несъгласия и в конструктивен диалог да се постигне споразумение, удовлетворяващо съвместния бизнес.

Какво може да се обърка?

Не оставяйте неизяснени въпроси. Спокойно обсъждайте своите притеснения с рекрутмънт фирмите. Обръщайте внимание на структурата на документооборота, пълнотата на информацията (както тази, която получавате, така и тази, която предоставяте)

Фактор 4: Цени и срокове

  • Разходите, разбира се, не са за пренебрегване. Въпросът е примамливата цена съвместима ли е с необходимото качество на услугата? Като тук не разбирайте, че има агенции за подбор, които предлагат некачествена услуга – те не биха оцелели на пазара. Не, по-скоро тук визираме обхвата на процеса и нивото на консултантите, които работят по проекта.
  • Ако разделим услугата за подбор на няколко основни етапа – търсене, подбор, договаряне и гаранция, за да се постигне по-ниска стойност на проекта е възможно да се изключи някой/някои от етапите или да не се отдаде необходимия фокус. Ако това е необходимо, то трябва да сте го обсъдили предварително, за да има прозрачност в отношенията.
  • Експертизата на консултантите също оказва влияние върху цената – времето, знанията и уменията на по-опитните рекрутъри струват повече.

Какво може да се обърка?

  • Ако вече сте договорили цената на услугата, но в процеса на изпълнение се окаже, че съществуват допълнителни разходи. За да избегнете такава ситуация обсъдете внимателно условията на работа. Много от агенциите описват още в бизнес предложението всичко което включва и не включва цената. Поинтересувайте се каква е стойността на допълнителните разходи, ако не е описано в офертата.
  • Изключително популярна е договорката за заплащане на услугата само при успешно назначение. Без никакви ангажименти от страна на работодателя. Важно е да помислите добре преди да се зарадвате на такава оферта. Дали факта, че Вие не се ангажирате с нищо означава, че агенцията ще поеме някакви сериозни ангажименти? Без бизнес обвързаности никоя компания няма да вложи целия си най-ценен ресурс и то без гаранции, че ще получи възвращаемост. Много е възможно да искат просто да си закачат Вашето име в портфолиото или да се понаучат, използвайки Вашия проект.
  • Разбира се, има хипотези, в които заплащането при успех е логично. Но то е по-скоро заплащане за определена част от услугата – дали само контакт на определени потенциални кандидати, представяне на вече налични от друг проект кандидатури, съветване при взимане на окончателното решение от Ваша страна на вече подбрани кандидати, работа единствено по преговарянето и оферирането на успешните кандидати. В такива случаи е добре също да се постигне бизнес договорка, за да не горчи накрая резултатът.
  • Относно сроковете на изпълнение на цялостен процес също трябва да имате едно наум. Има голяма вероятност с цел съкращаване на времето за приключване на проекта да се направи компромис с някой от етапите или с качеството на кандидата.

Фактор 5: Методология и технологии за подбор

Различните агенции прилагат различни методологии за подбор. Въпреки, че за успешно приключване на заданието се минава през едни и същи етапи, различните компании осъществяват този процес по различен начин. Това е положително за Вас, тъй-като може да изберете такъв подход, какъвто изискват Вашите потребности. Важно е единствено подходът да е професионален.

Какво може да се обърка?

  • Въпреки, че сега е много модерно да се използва AI във всякакви направления на бизнеса, не се залъгвайте, че изкуствения интелект може да подбере за Вас най-успешния кандидат. Да, технологията може да бъде от полза като помощник на рекрутърите, но делегирането на цялата (или по-голямата част) работа на ИИ, може да доведе значителни негативи.
  • Прилагането на различни видове тестове в процеса на подбор, както и даването на обемни задания с цел оценка на уменията също не дават реални резултати. Самият факт, че кандидата е в процес на оценяване води до манипулиране на резултатите. Големите задания, особено за кратки срокове, могат да демотивират кандидата и той да не покаже най-доброто от себе си или направо да се откаже.

Фактор 6: Гъвкавост и персонализирани решения

В процеса на разговорите с агенцията разберете дали тя може да Ви предложи персонализирано решение за Вашето търсене – най-подходящия подход, стратегия и услуга, съответстваща на Вашите приоритети. И освен да го предложи, да го защити и изпълни в последствие. Особено когато се търсят специфични по тип / ниво позиции или потребността е да се развие цялостна кампания за масов подбор. Важно е да прецените доколко агенцията успява да вникне във Вашата потребност и дали в момента конструира най-доброто решение.

Фактор 7: Прозрачност и ефективна комуникация

Лично за мен, това е най-значимия фактор за избор на агенция за подбор на персонал. Всъщност, това е основен фактор изобщо за избор на партньор. Комуникацията по време на преговорите, начина на представяне на всяко едно решение, способността на консултантите не само да говорят, а и да слушат активно – всичко това говори за желание и мотивация за успешно сътрудничество.

За какво да внимавате:

  • Внимавайте за празни обещания – заявлението „всичко можем да правим“ още преди да споделите своята болка може да бъде червен флаг. Дори и изказването да е вярно, добре би било да го чуете в края на разговора.
  • Обърнете внимание доколко е ефективна комуникацията още в първия контакт – ако консултантът отсреща не Ви оставя да се изкажете, а бърза да Ви увери, че е най-добрият, възможността да останете неразбрани е доста голяма.
  • От друга страна, задаването на много въпроси от агенцията относно конкретната ситуация и потребност може да Ви изглежда досадно и ненужно. Много компании очакват бързо да им бъде изготвено предложение само на база набързо разписана обява да работа. Замислете се обаче, че Вашият бъдещ партньор може да предложи най-ефективното решение само ако разполага с пълната информация за конкретното търсене. Всяко задание си има причини и особености, скрити между редовете. И тази информация може да я предоставите единствено Вие.
  • Внимавайте за прозрачността. Необходимо е всяка една страна да създаде реални очаквания у другата, да отговори на всички възникнали въпроси, за да не остане неяснота във взаимоотношенията.

И така – Как за изберем най-добрата агенция за подбор?

  • Изберете агенция, която Ви вдъхва доверие и увереност, че ще бъде до Вас през целия процес. Каквото и да си говорим, личното отношение и „привличане“ също играе голяма роля в избора с кого искаме да работим.
  • Подплатете това „привличане“ обаче и с реални причини да изберете – опит, професионализъм, методология на работа.
  • Задавайте въпроси по време на срещите и слушайте активно какви въпроси Ви задава консултанта. Изяснете си дали имате усещане за разбиране от негова страна.
  • Обсъдете конкретната потребност и възможните решения. Обърнете внимание първо на ефективността, а после на цената.

И помнете: Най-добрите агенции не просто запълват позиции, а добавят стойност за бизнеса, като помагат на компаниите да изградят устойчиви и ефективни екипи.

 

*