
Кои са най-популярните, а кои - най-ефективните начини за ценообразуване при услугата подбор на персонал?
Попитахме ChatGPT за това.
Ето и отговора:
В рикрутмънт бизнеса и услугите по подбор на персонал се използват няколко основни метода на ценообразуване. Агенциите за подбор на персонал определят цените си въз основа на различни фактори, като обхват на услугите, ниво на позициите, географско разположение и специфични изисквания на клиентите. Ето най-популярните методи на ценообразуване:
1. Процент от годишната заплата.
Това е най-често срещаният метод на ценообразуване. Таксата се изчислява като процент от първата годишна заплата на наетия служител. Обичайният диапазон е между 15% и 30%, като точният процент зависи от сложността на позицията и нивото на търсените кандидати.
2. Фиксирана такса (Flat fee).
При този метод агенцията и клиентът се договарят за фиксирана сума, която се плаща за услугата по подбор на персонал, независимо от заплатата на кандидата. Този метод е по-популярен при по-ниски и средни нива на позиции.
3. Такса на час (Hourly rate).
Някои агенции определят цените си на базата на часове, изработени по проекта. Клиентът плаща за реалното време, прекарано в търсене и интервюиране на кандидати.
4. Предплатена такса (Retainer fee).
Този метод включва предварително заплащане на част от таксата, като остатъкът се плаща при успешно наемане на кандидата. Той е популярен при изпълнителни търсения и висши мениджърски позиции.
5. Такса за успех (Success fee).
Агенцията получава заплащане само при успешното наемане на кандидата. Тази такса често е по-висока от другите методи, тъй като агенцията поема целия риск от неуспех.
1 и 2 касаят повече това как се определя размерът на възнаграждението на агенцията. Начинът и времето на плащане са посочени в 4 и 5 или основно за това доколко рискът от намирането е споделен от двете страни, доколко клинтът-работодател почтено работи с 1, 2 или повече HR агенции и ползва услуги от много места, а плаща само на един.
Изненадата е в т. 3, където виждаме почасова ставка за рикутмънт или времето, което клинтът-работодател ангажира HR агенцията и нейния ресурс от консултанти, експертиза, разходи за труд, софтуер, маркетинг и др. Излиза, че това е доста справедлив вариант, особено ако клиентът всъщност има намерение повече да проучи пазара на професионалисти, техните възнаграждения, склонноста на доказани професионалисти да сменят работата си и да се присъединят (или не) към екипа на клиента-работодател, да приемат неговите условия на работа, култура, стойност на работодател.
Явно вече дори и ChatGPT „знае“, че моделът на възнаграждение на професионалните бизнес услуги (в случая подбор на персонал) следва определена бизнес логика. Или по аналог на адвокатските, счетоводни и финансови консултации, ако клиентът желае да разчита на определено качество, професионализъм и надеждност, ангажирайки времето и усилията на професионалист, следва да заплати стойността на услугата, която ползва.
Ето и някои съвсем прагматични ползи
от това да плащаме на агенцията за подбор на персонал, с която работим, на час за услугата:
- Планиране на правилния ресурс за изпълнение на възложения от вас проект. Все по-трудните рикрутмънт проекти се осъществяват успешно, само ако в тях участват квалифицирани, мотивирани и добре обучени рикрутъри. Нали не вярвате, че при вероятност за „успех“ с вашата компания HR агенцията ще определи по вашия проект най-добрия си консултант?
- Качеството на услугата струва пари. Това е ясно на всеки, но за да поддържа (и предостави на вашата компания) екип от качествени професионалисти, разходите на консултанта за неговия персонал и ресурсите, които ползват, трябва да е подсигурен, а не да е под риск от канселиране на проекта, наемане на вътрешен кандидат или избор на такъв от друга агенция.
- Плащам точно толкова, колкото ползвам. Нали не си правите илюзията, че има „безплатна“ професионална услуга? Така в случай, че все пак назначите служител през агенцията, ще платите за времето и ресурса, които агенцията реално е използвала, а не тройна цена, в която е начислила и всички неуспешни други success базирани проекти освен вашия.
- По-нисък краен разход в сравнение с работата „при успех“. Не забравяйте, че ако наемете агенция да работи „почасово“, няма значение колко кандидати ще назначите по един и същ проект. Особено, ако търсите да наемете повече от един служител, когато сте платили определен обем от дейности, агенцията няма да ви начисли такса за всеки един отделен кандидат. Това автоматично прави крайният разход за услугата толкова пъти по-нисък, колкото кандидати сте назначили за един и същ проект. А обемът от дейностите е почти еднакъв за 1, 3 или 5 кандидата, които наемате за аналогични позиции.
- Разчитате по всяко време на правилния ресурс. След няколко неуспешни, независимо по каква причина проекти, в случай на нужда едва ли ще можете да разчитате на същия ентусиазъм и мотивация агенцията да работи дълги седмици и месеци по вашия случай. Докато при регулярно отчитане на реалния ресурс и извършена работа, имате на разположение по всяко време професионален партньор и външен HR помощник на вашия бизнес.
- Лоялност и почтеност в двете посоки. Агенцията, с която работите, без значение дали е втора, трета или пета по ред, иска да печели и в това няма нищо лошо. За да става по нормалната бизнес етика, е нужен регламент, който устройва и двете страни и не кара неудовлетворената страна да злоупотребява с кандидати и вече назначени служители с цел да покрие част от разходите си.
Ню Кариър ООД може да предложи таково иновативно решение за търсене на персонал.
Ако вече се интересувате как можете да ползвате професионална услуга за подбор на персонал, базирана на почасово заплащане, свържете се с нас.
Повече информация за нашите услуги можете да намерите ТУК.