
Готови ли сме за внос на работници от трети страни?
Какви трудности среща бизнесът?
Вие имате собствен бизнес или управлявате българска компания. Секторът или индустрията, в която оперирате, е производство, преработвателна промишленост, строителство, селско стопанство, ресторантьорство, транспорт, логистика или услуги. Вероятно основният ви бизнес е в София, но може и в други големи градове, или пък в демографски обезлюдени райони с липса на всякаква налична трудова сила. Възможно е да сте голяма, малка или средна по размер фирма, но със сигурност през последната година се е налагало да наемате работници или служители и сте се сблъскали с:
- Крайно ограничен брой или никакви кандидати по обявите ви
- Липса на достатъчна мотивация от страна на търсещите работа да положат минимални усилия в процеса на кандидатстване
- Безкрайни претенции и изисквания от страна на кандидатите, свързани с работно време, локация, работа от разстояние, смени, срокове на започване
- Липса на релевантна квалификация и опит по отношение необходимите качества за свършване на работата, за която искате да ги наемете.
- Нереалистични и граничещи с научната фантастика очаквания за заплата, бонуси, придобивки, обгрижване.
- Липса на всякакъв тип ангажименти към качеството на работата и целите на фирмата ви.
От друга страна, бизнесът ви е притиснат от:
- конкуренцията на други фирми,
- инфлацията и намаляващата покупателна способност на клиентите,
- растящите изисквания на регулациите и контролните органи,
- растящите данъци,
- осигуровки,
- държавни лицензи,
- нови и нови разходи.
А все пак искате и да инвестирате в нововъведения, подобрения и активи.
Има ли решение?
През последните няколко години, пътувайки в съседни на България държави, сигурно сте обръщали внимание, че ви обслужват все повече нетипични за посещаваната държава служители – на летището, в заведенията, в хотела, в магазините. И това е само част от видимото обслужване. Ако се поразходите извън центъра на столицата на съответната страна, ще забележите множество работещи чужденци от трети държави – в транспорта, складовете, логистиката, производството, болничното обслужване, домовете за възрастни, селското стопанство и много други. Понякога това е свързано и с откровено понижено ниво на качеството, с което сте свикнали.
Питате се „Защо и аз да не опитам да наема ресурс, до който до момента не съм имал достъп?
Готови ли сме за внос на работници от трети страни?“
Какви ползи или негативи може да ви донесе това?
Логично, недостатъците, за които се сещате са:
-
Липса на езикови познания и трудна комуникация на работниците с вас и колегите си.
Възможно решение: чужденците бързо учат български език. В много от държавите английският е „втори“ официален език, а в доста други страни се говорят славянски и близки до българския езици. Отделно, бихте могли да опростите длъжностите и свързаните с тях операции до съвсем базови задачи, свързани с по-малко терминология и повече числа и номерация.
-
Културни различия, неясен манталитет и трудова етика.
Възможно решение: при ясно създадени и прозрачни правила, бихте могли да „научите“ новите чуждестранни работници, че това е единственият начин на работа във вашата фирма. Освен това, има доста държави, където трудовата етика е на сравнително по-високо ниво отколкото в България и работниците там са научени да работят 6 дни в седмицата, плътно в работното време, няма паузи за пушене, кафета. Възможността за доброволен извънреден труд срещу допълнително възнаграждение е съзнателно търсена опция за хора, които идват от по-бедни държави и изпращат доходите си натам.
-
Допълнителни разходи, свързани с пътни разноски, настаняване и обучение, както и с цената на самата услуга по намиране на служителите.
Възможно решение: при анализ на всички разходи, свързани с подбора (обяви, агенция, транспорт на сегашните служители) се оказва, че те са аналогични. Отделно са пропуснатите ползи за вашия бизнес от липсата на производствен капацитет или приходи от продажби и обслужени клиенти.
-
Неясноти относно административната процедура, изисквания и разпоредби за визи и работни разрешителни.
Възможно решение: наемане на професионален бизнес консултант или агенция за персонал, които да ви водят в целия процес и да се грижат за обработката на документите и контакта с държавните институции.
-
Бавен процес.
Тук за съжаление, е трудно да повлияем на държавните институции и нормативна уредба. Чрез опита на професионалисти могат да се избегнат определени горещи точки и да не се наложи връщане на документи и лутане по различните гишета на институциите.
-
Липса на контакти с други държави и трудна преценка откъде да се внесе персонал.
Възможно решение: тук също може да се доверите на професионална бизнес услуга, предоставяна от лицензиран трудов посредник или агенция за подбор и наемане на служители от чужбина.
Има, разбира се, и много ползи, които да вземете предвид:
-
Възможност да избирате държави,
от които да търсите и наемете персонал според спецификата на настоящия ви екип, услугата или продукта, който предлагате и изискванията към работниците. Можете да избирате от широк кръг държави в Европа (Украйна, Грузия, Армения, Молдова, Беларус, Русия, Турция), Азия (Индия, Непал, Шри Ланка, Узбекистан, Киргистан, Таджикистан, Пакистан, Виетнам, Филипини, Индонезия, Малайзия и мн. други), Африка (Египет, Мароко, Мозамбик, Зимбабве).
-
Много по-широк пул от избираеми кандидати,
в зависимост от спецификата на вашия бизнес. Все пак наличието на някакъв, макар и ограничен избор е по-добър от липсата на каквато и да е възможност да наемете хора.
-
Висока мотивация за работа.
Да не забравяме, че много от държавите, от които се наемат хора, са с по-нисък стандарт от този в България. За тях възможността и шансът да работят в Европа (много от тях не разграничават добре България, Румъния, Полша, Чехия, Хърватия) се печели трудно и повечето от тях не искат да го пропуснат. Също така да не забравяме, че спечеленото от тези работници се изпраща в помощ на семействата им в родната държава. За да увеличат този доход, те са готови доброволно да работят извънредно срещу допълнително възнаграждение и са съгласни на по-скромен начин на живот у нас.
Заключение
Живеем в бързо променяща се реалност на трудовия пазар у нас. Голяма част от българските граждани имат избор като част от ЕС и Шенгенското пространство свободно да работят и пътуват в други държави. С това неминуемо се вдига стандартът на живот в България, както и заплатите и разходите за персонал. Затова е напълно логично всеки от нас да търси начини да замести липсващата (поради демографски, икономически или чисто пазарни причини) работна сила, както и да има достъп до икономически по-изгоден трудов ресурс. Да не забравяме и че наетите чужди граждани не подбиват българския трудов пазар, получават същите възнаграждения, но и внасят осигуровки и данъци в държавния бюджет. Произведената от тях стойност влиза в икономиката, експорта, облага се и с данъци.
Може да разберете какви са стъпките на процеса по подбор на персонал от трети страни ТУК
Ако се интересувате от условията на услугата, изпратете ни запитване.