Агенция за подбор на персонал и HR услуги Newcareer.bg

Зарежда се...

Вижте повече

HR решения
New Career

За конфликтите между работодатели и служители

 

Image

 

Радостина Янева - адвокат по трудово право, медиатор по търговски и трудови спорове, спорове в екипа, отговаря на въпросите ни за

конфликтите между работодатели и служители

 

NC: Можем ли да категоризираме най-често срещаните конфликти?

Адв. Янева: Конфликт възниква тогава, когато страните имат различни гледни точки, различни цели, потребности или ценности и се конкурират за ограничени или възприемани като ограничени от страните в конфликта ресурси. В зависимост от конкретната причина може да имаме конфликт на отношенията, конфликт на информацията, конфликт на интересите, конфликт на структурата, конфликт на процедурите и конфликт на ценностите.

Доколкото навсякъде в крайна сметка става въпрос за отношения между хора, включително както на работното място, така и в бизнеса, конфликт може да възникне поради всяка една от изброените по-горе причини. Бих казала, че липсата на добра комуникация и яснота относно правата и задълженията е основен повод за конфликт. За добрата комуникация допълнително пречат различни стереотипи от типа на работодателят е зъл робовладелец; никой работодател не търпи на работа бременни и майки с малки деца; служителите са ненадеждни и могат да изнесат търговска и квалифицирана информация; стереотипи на полова основа, възпитание, ценности и т.н. Има толкова много митове и легенди, с които се влиза в трудово правоотношение както от едната, така и от другата страна и всичко това понякога води до това, че отношенията още с възникването си се намират в конфликтогенна обстановка. Важно е да се знае, че повечето от тези причини са напълно преодолими, стига да има желание от страните да работят върху тях.

NC: Какви са най-често срещаните „болки“ на служителите, които те споделят?

Адв. Янева: Зависи от житейската ситуация, ценности, стереотипи, информираност, ресурси и много други. Служителят е в подчинена роля в контекста на трудовите правоотношения и това е по дефиниция. Това обаче не значи, че е безправен, напротив. Най-често се възразява срещу нарушени права, токсична среда, липса на подкрепа, разбиране, уважение

NC: Могат ли да се съпоставят двете гледни точки – на работодателя и служителя?

Адв. Янева: Гледните им точки са много различни, но те имат и общ интерес, което много често се забравя. Това е бизнесът, който работодателят има и за който работникът или служителят предоставя своя труд. В този смисъл страните са взаимосвързани – от развитието на бизнеса на работодателя зависи наемането и заплащането на работниците и служителите, а от наетите работници и служители в не малка степен зависи развитието на бизнеса и неговата печалба. Ето защо работодателят и работникът биха могли да бъдат разгледани като един екип, всеки със специфична своята роля и задачи. Разбира се, те не са равнопоставени и законът е съвсем ясен в тази посока. Всяка от страните има своите права и задължения, но и двете страни имат интерес от това бизнесът да е добре

NC: Какво бихте посъветвали двете страни, за да успеят да се справят с конфликта?

Адв. Янева: Да се стремят към по-добра комуникация, ясни правила, критерии и процедури, откритост в комуникацията, търсене на взаимно съгласие и разбирателство, общ поглед напред, спазване на закона. Извънсъдебното разрешаване на спорове е всякога за предпочитане и някои работодатели имат добре разработени процедури и механизми, с които посрещат конфликти на работното място. Един конфликт извънсъдебно може да бъде разрешен както с директни преговори между страните; с помощта на обучен специалист, например от Човешки ресурси или ръководител, който да съдейства за овладяване и разрешаване на конфликт между колеги например; външен специалист като медиатор, който като трето неутрално лице да помогне на страните да разрешат своя спор по взаимоприемлив за тях начин. Медиацията е изключително подходяща като процедура в контекста на трудовите правоотношения и отношенията в екипа, защото тя има за цел, освен разрешаването на спора, подобряването на комуникацията, изясняване на нуждите на всяка от страните и как те могат да бъдат удовлетворени по такъв начин, че всяка от страните да е доволна. В краен случай, ако спорещите не успеят да се разберат извънсъдебно, остава да отнесат своя спор към компетентния за това съд.

Ако имате потребност от допълнителна консултация по темата или други въпроси, свързани с трудовото право, свържете се с нас.

Вижте още от HR решения

Имат ли допирни точки маркетингът и подборът на персонал? >>

 

*