
Създаването на впечатляващо CV
(Curriculum Vitae или автобиография) играе съществена роля в търсенето на нова работа. Едно добре изготвено резюме може да бъде решаващо за продължаване в процеса по подбор и да отвори много възможности за кариерна реализация. За структурата на автобиографията използвайте следните съвети, които ще ви помогнат да я направите успешна.
10 съвета за изготвяне на успешно CV
1. Използвайте ясен и изчистен дизайн/шаблон на CV
Нямате втори шанс да направите първо впечатление, затова заложете на професионално и подредено оформление на вашата автобиография. Избягвайте претрупани шаблони, сложни графики и ярки цветове. Те дразнят погледа и пречат на четящия да се ориентира в документа и да се фокусира върху важната информация. Използвайте лесен за четене шрифт (като Arial, Calibri, Verdana, или Times New Roman) и не прекалявайте с различни стилове и ефекти на текста (удебелен, наклонен, сянка, блясък и т.н.), тъй като не изглежда професионално и затормозява четенето.
2. В началото запишете информацията за контакт. Тя трябва да е пълна и актуална
- Пълно име
- Телефонен номер – задължително е да е вашият номер, не е сериозно да давате номера на майка си, съпруга/та или приятел. Бъдещия ви работодател не разполага с много време и за него е важно да може да се свърже с вас лесно и бързо.
- Имейл адрес – запишете имейл който ползвате и проверявате редовно. Не искате да изтървете съобщение от мечтания работодател, нали?
- Настоящо местоживеене (град), може да посочите, ако имате готовност да се преместите в друго населено място (само ако наистина го мислите и ще го направите)
- Профил в LinkedIn (ако имате такъв)
- Снимка - добавете своя професионална снимка. По този начин създавате една подсъзнателна връзка с човека, който чете вашето CV. Той възприема вашата автобиография като инструмент за запознанство, а не просто като скучен и безличен лист хартия. Изключително важно е да подберете подходяща снимка. Несериозно изглеждат снимки на кандидати прегърнати с приятели, на маса, по време на купон, завъртени на 90 градуса, по бански и т.н. Това може да са идеалните ви снимки на купонджия за социалните мрежи, но не и за професионалиста, който компанията, в която кандидатствате, си заслужава да наеме. Мислете през цялото време как искате да ви възприеме потенциалният ви работодател. Все пак CV-то е официален документ и снимката ви трябва да е подходяща за такъв.
- Може да включите и възраст и адрес при желание.
3. Започнете с кратко описание на себе си като професионалисти
Напишете кратко резюме на придобитите от вас до момента умения и опит, като наблегнете върху най-важните постижения и качества, които ви правят подходящи за конкретната позиция. Резюмето трябва да е кратко - не повече от 3-4 изречения. Напишете го сами, избягвайте използването на шаблони и клишета и се стремете да бъдете конкретни. Бъдете честни и не преувеличавайте. Бъдете готови в личен разговор с потенциален работодател да защитите всяка дума, написана в резюмето ви.
Пример: „Маркетинг специалист с над 5 години доказан опит в работа в дигитална среда – развиване на рекламни кампании и управление на социални медии. Притежава умения в изграждането и прилагането на успешни маркетингови стратегии, които увеличават приходите и подобряват присъствието на марката.“
Ако нямате много (или никакъв) опит, може да запишете накратко какви са вашите професионални амбиции и цели, вашата мотивация да заемете точно тази позиция.
4. Подчертайте най-значимите си професионални умения. Тук е мястото да се похвалите (отново без преувеличения)
- В ясно структурирани секции, опишете в CV-то си ключовите умения, важни за работата, за която кандидатствате.
- Подредете информацията, за да бъде лесно четима и разбираема (може да използвате булети или друг вид форматиране; не използвайте номерация, за да не се възприеме като степенуване на уменията). Опишете както своите професионални технически умения (работа със различни програми, приложения и инструменти), така и личностните като комуникация, лидерство, умения за водене на преговори и т.н.
- Внимавайте какво описвате – бъдете честни и готови да обясните с примери как и къде сте придобили и развили всяко едно от уменията. Случвало ни се е кандидат да твърди, че е внимателен към детайлите, ала правописни, пунктуационни грешки и пропуски в CV-то да доказват обратното.
5. Запишете трудовия си опит в хронологичен ред
В раздела за трудовия опит избройте заеманите от вас позиции, като започнете от най-скорошната. За всяка една позиция поотделно посочете:
- Името на компанията
- Периода на работа (от месец, година – до месец, година)
- Длъжността, която сте заемали
- Кратко описание на основните функции и постижения. Фокусирайте се върху реални активности (не преписвайте длъжностната си характеристика), ако можете и върху постигнати резултати. Използвайте глаголи като „постигнах“, „подобрих“, „управлявах“, „разработих“ за да подчертаете активността си.
6. Образование – отново в хронологичен ред, започвайки от последното
Не пропускайте да добавите информация за образованието си, особено ако е релевантно за ролята, за която кандидатствате. Посочете:
- Дати от-до (тук може само година)
- Придобити степени
- Специалността или курса, които сте завършили
- Име на учебното заведение, град
Не е необходимо да изреждате всички изучавани предмети, освен ако не са строго специфични за работата, за която кандидатствате.
7. Добавете раздел за допълнително придобити квалификации и сертификати
Ако имате допълнителни квалификации, курсове, обучения или сертификати, които са подходящи за позицията, непременно ги добавете. Това показва, че сте активен и заинтересован от развитие в своята област.
8. Приспособявайте CV-то си за всяка отделна позиция, за която кандидатствате.
Не изпращайте една и съща професионална автобиография за всяко място, за което кандидатствате. Запознайте се с компанията, с нейните ценности. Прегледайте внимателно описанието на длъжността в обявата и адаптирайте информацията за вас така, че да се даде фокус върху уменията и експертизата, които притежавате и са необходими за конкретната работа. Открийте ключовите думи в обявата и ги използвайте. Подчертайте ценностите, които се припокриват с тези на компанията и в които вие вярвате.
Пример: Ако компанията провежда благотворителни инициативи, вие може да опишете доброволческата си дейност или участието в благотворителни кампании, ако имате такива.
9. Граматиката и правописът са от изключително значение!
Допуснати грешки в правописа и граматиката правят лошо впечатление. Наясно сме, че човек греши неволно, затова ви съветваме да прочетете и проверите внимателно целия документ преди да го запазите и използвате. Това е ключов момент, който показва внимание към детайлите. Прочетете го няколко пъти или помолете някой друг да го провери. Освен това така може да получите и обратна връзка дали съдържанието и форматирането са разбираеми и лесни за четене.
10. Добре е CV-то ви да е кратко и ясно
Пълният обем на автобиографията е добре да не надвишава 2 страници, освен ако не става въпрос за по-специфична позиция, която изисква опит и подробно описание на проектите, по които сте работили. Информацията трябва да бъде ясна и конкретна. Работодателите обикновено преглеждат автобиографии за секунди, така че направете всичко възможно да привлечете вниманието им и да ги насочите към важната информация от пръв поглед.
Заключение
Изготвянето на запомнящо се CV изисква внимание към детайлите, добро познаване на позицията, за която кандидатствате, и ясно представяне на вашите умения и опит. Спазвайки горните съвети, ще увеличите шансовете си да впечатлите потенциалните работодатели и да получите желаното интервю.
Писането на CV може да е лесно! Изтеглете шаблон за CV (автобиография) от тук и следвайте инструкциите!
Успех с кандидатстването!