
AI в човешките ресурси
Каква е „самооценката“ на AI?
Водени от критичното мислене и в опит да проверим същото на изкуствения интелект, тестваме „самооценката“ на AI в това, което той сам смята, че не е силен. Очакваме, че извън човешките емоции ще получим информация за слабите му места. Съчетахме сериозното и смешното. Моля, колегите да не ни се сърдят. Ето какво се получи:
1. Управление на конфликти и междуличностни отношения.
Управлението на конфликти между служители изисква разбиране на емоциите, динамиката в екипа и чувствителността към индивидуалните нужди и контексти. AI не е достатъчно емоционално интелигентен, за да разрешава такива ситуации адекватно, което може да доведе до неразбирателства и напрежение.
Коментара на HR-а: като цяло е така, а тази тема трудно се вписва в определен модел и е трудно да имаме еднородни данни. То май и естественият интелект бяга от тази тема и HR-те не искат да се товарят с конфликтите на останалите…
2. Подбор и оценка на кандидати (особено на базата на "меките умения").
AI може да помогне с първоначалното сканиране на автобиографии и кандидатури, но при оценката на „меките умения“ (например комуникация, емоционална интелигентност, адаптивност) машините не могат да уловят нюансите в личностите на кандидатите. Тези умения са ключови за много позиции, а човешкото преценяване е по-надеждно.
Коментара на HR-а: Тук явно има противоречие с общото мнение, че AI ще измести рикрутърите в скрининга на безкрайните масиви от СВ-та. Ама, то май и никакви СВ-та няма по обявите, та няма какво да се скринва. И да не е луд AI, че да се занимава с безкрайните претенции и вечното недоволство на кандидатите!?
3. Управление на организационната култура.
AI не може да разбере и развие организационната култура, която включва комплексни елементи като ценности, поведение и емоции. Това изисква човешко участие и лидерство, за да се осигури правилната атмосфера и създаване на общи цели и ценности в екипа.
Коментара на HR-а: Ето на – не може да разбере това, което го няма и се оправдава с отвлечени понятия като ценности и лидерство. То и ние невинаги сме наясно какво е това.
4. Оценка на представянето и предоставяне на обратна връзка.
Оценяването на работата на служителите включва не само количествени показатели, но и субективни аспекти, като емоционален ангажимент, креативност и работа в екип. AI може да пропусне тези критични аспекти. Предоставянето на обратна връзка също изисква емоционална интелигентност и персонализиран подход, което не може да бъде автоматизирано.
Коментара на HR-а: Ето тук AI директно си го казва, че не иска да се занимава със субективни манипулации и неравнопоставено третиране на служители. Също не може да е толкова креативен, че постоянно да измисля оправдания защо не се вдигат заплатите на служителите и защо пак няма бонуси…
5. Етични решения и разрешаване на морални дилеми.
В някои ситуации HR специалистите трябва да взимат решения, които изискват морални и етични преценки. AI, поради липса на емоции и морални възприятия, може да не успее да вземе правилното решение или да създаде неетични ситуации.
Коментара на HR-а: Навлизаме в опасни води – етичен ли е HR-ът и има ли право да съди?
6. Подкрепа и съветване на служителите (Employee Assistance Programs).
Програмите за подкрепа на служителите включват психологическа и емоционална подкрепа, която изисква човешка емоционална интелигентност и съпричастност. AI не е в състояние да предложи същото ниво на разбиране и състрадание при справянето с лични или професионални трудности.
Коментара на HR-а: И да ги жалим служителите, и да им съчувстваме и подкрепяме, те не го оценяват и постоянно напускат за по-високи заплати.
7. Управление на промени и емоционална реакция към промени.
В организационните промени служителите често изпитват несигурност, стрес и емоционална реакция. Управлението на такива промени изисква деликатно, персонализирано внимание, което AI не може да осигури по подходящ начин.
Коментара на HR-а: HR без коментар, защото и авторът не го разбра. Сам AI си го знае.
8. Задълбочено менторство и развитие на таланти.
AI може да подпомага административните аспекти на обучението, но не е способен да осигури менторство, което изисква опит, човешка интуиция и разбирането на индивидуалните нужди на служителите. Менторите често играят ключова роля в развитието на кариерата на служителите, а това изисква дълбока емпатия и подкрепа.
Коментара на HR-а: Това си е важно и няма как да го оставим само за администриране. Някой трябва да поеме отговорност за останалите.
9. Интервюиране на кандидати.
Макар AI да може да се използва за автоматизация на предварителни интервюта, човешкият елемент е критичен при финалните интервюта. Интервюерите не само оценяват техническите умения, но и съпричастността, характера и пригодността на кандидата към културата на организацията.
Коментара на HR-а: И да го интервюираме, и да не го интервюираме, пак ще назначим племенника на шефа.
10. (Без помощта на AI или ChatGPT). Разнообразие и включване.
Това никой не го разбира съвсем, нито изкуственият интелект, нито естественият. Обаче гордо повтаряме заучени (или спуснати) фрази и развяваме байряци.
Коментар без HR: Навлизаме в опасни води и зона на политическа (не)коректност. Я по-добре без коментар, да не останем и без HR…
И все пак, след като изрично помолихме AI за коментар: Въпреки че AI може да помогне за намаляване на пристрастия в някои аспекти, той все още е ограничен в разбирането на сложните въпроси, свързани с културните и индивидуални различия. Има риск AI да възпроизведе предубеденост, ако не бъде правилно програмиран и наблюдаван.
Ако не се доверявате на AI да реши Вашите HR проблеми, свържете се с Естествения Интелект на New Career.
Вижте мнението на Chat GPT по въпроса: Как да оптимизираме разходите си за външен подбор на персонал?